Just nu så har jag bestämt mig för att sluta trixa med akryl och gel och annat nagel fejk. Nu när sommaren kommer med stormsteg blir den mycket bad och byggda naglar sitter inte bra sommartid, åtminstone inte på mina händer. Jag har ju gjort akryl hemma länge, men bestämde mig för att testa gel, så jag gick för ett par vecor sedan till en nageltjej. Ingen skugga ska falla över henne hon gjorde ett utmärkt jobb, men åtminstone så fungerar inte biosculpture med att byta lack ofta, särskilt inte indie glitter, så efter en vecka är de väck. Just nu så får det vara gräsliga stumpar och de behandlas med stärkande lack (Opi Nail…) Jag vet det är formaldehyd i men jag orkar inte vänta.(rättelse, det ska vara formalin, formaldehyd är en gas tack Cactus för påpekandet) (För er som inte vet vad formaldehyd (formalin när det är löst i vatten) är så är det den kemiska substans som man använder vid balsamering, och ni minns de där glasburkarna med kroppsdelar i från biologin, de ligger oftast i formaldehyd) Nu är det ju små mängder men dock många stärkande lack inndehåller formaldehyd resin eller formalin och det kan vara bra att veta, det är dock gasen formaldehyd som är cancerogen. För mig så är ju inte 40 långt borta så det är väl på tiden att jag börjar konservera mig.

For now, I have decided to quit fiddle with acrylics and gel nails. Since summer is approaching rapidly, and summer means much bathing and being on the beach and for me a sculptured nail doesn’t work during summer. I have done acrylic at home for quite some time, but decided a couple of weeks ago to test gel instead, so I went to a nail lady. No shadow should fall upon her, she did an excellent job, but for me it didn’t work. The nails went soft and yuckie when I tried to remove a heavy glitter nailpolish so after a week they were gone. Right now it’s ugly stumps and I’m treating them with strengthening varnish (Opi Nail Envy) I know there is formaldehyde(correction formalin) in but I can not wait. (For those of you who do not know what formaldehyde, it’s the chemical substance that’s used in embalming, and you remember those glass jars with body parts from biology, they are most often found in formaldehyde correction formaline, formaldehyd is a gas) Now it’s very small amounts in strengthening basecoats, but however many do contains formalin and formaldehyd resin or formalin and it might be good to know, but it’s the gas formaldehyd that is cancerogenius. For me whos closing in on 40 in rapid speed It’s time to start preserving myself.

Efter nageltanten innan glitterlack och acetonfri remover för konstnaglar! After a visit with naillady, but before glitter and remover, without aceton, especially for artificial nails.

Min små korta stumpar tunna och eländiga, slipa inte på nagelplattan! då blir de så här fula. My short and quite ugly nubbins, please don’t file on the nailbed, this is the result you get.

